یادداشتی از اکبر حیدریان مدیرکل خانه ایثارگران استان تهران؛

نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه

در واقع امروزه می توان ازطریق فرهنگ سازی و ارتقاء سطح آگاهی ها و باورهای دینی مردم، از طریق رسانه های جمعی و به ویژه صدا و سیما، به عنوان مهمترین کانال های فرهنگ ساز، که هدایت گری روند کلی فرهنگ جامعه را بر عهده دارند، در احیاء، رونق، پیرایه زدایی و زمینه سازی هر چه بهتر و بیشتر این فرهنگ متعالی تلاش نمود.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه

به گزارش خبر، اکبر حیدریان مدیرکل خانه ایثارگران استان تهران در یادداشتی ارسالی به پایگاه خبری گزارش خبر با موضوع " نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه " آورده است:

با توجه به تهاجم فرهنگی دشمنان خارجی و داخلی در قالب تبلیغات سوء رسانه ای و جنگ نرم نسبت به عناصر اصیل فرهنگ اسلامی از جمله فرهنگ ایثار و شهادت و کمرنگ ساختن پیامدهای مثبت آن برای جامعه؛ توجه جدی به این بعد ازفرهنگ ایثار و شهادت امری ضروری است .

در واقع امروزه می توان ازطریق فرهنگ سازی و ارتقاء سطح آگاهی ها و باورهای دینی مردم، از طریق رسانه های جمعی و به ویژه صدا و سیما، به عنوان مهمترین کانال های فرهنگ ساز، که هدایت گری روند کلی فرهنگ جامعه را بر عهده دارند، در احیاء، رونق، پیرایه زدایی و زمینه سازی هر چه بهتر و بیشتر این فرهنگ متعالی تلاش نمود.

تردیدی نیست که رسانه های جمعی، نقش برجسته ای در انتقال فرهنگ، جامعه پذیری و تعلیم و تربیت اجتماعی ایفا می کنند. و علاوه بر بازتاب دادن فرهنگ جامعه، قدرت چشمگیری در راستای شکل دهی به عقاید و باورها، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی بر عهده دارند از این رو در جامعه ی اسلامی ما نیز یکی از رسالت های اصلی رسانه ها، باید نشر فرهنگ ایثار و شهادت و پاسداری از آن باشد.

در این خصوص امام خمینی (ره) با تشریح نقش رسانه های جمعی، از آنها به عنوان دانشگاه عمومی یاد کرده است که باید در تمام سطح کشور گسترش یابد و تمام مردم را متفکر ، مبارز و دینی بار بیاورد ؛چرا که همه ی رسانه ها به تناسب ماهیت، میزان نفوذ، ظرفیت امکانات، نوع پیام و مخاطب میتوانند نقش خویش را متناسب با انتظارات ایفا کنند و گام های مؤثری در توسعه فرهنگ و ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بردارند.

همچنین توجه به این بعد ازفرهنگ شهادت و ایثار را می توان با توسعه ی نمادها از طریق ساخت یادمان های شهداء در مراکز مهم و اصلی شهرها و حتی مراکز آموزشی، بازنگری در تهیه پوسترها، کتیبه ها و فضاسازی فرهنگی و تبلیغی (دیوارنویسی) در سطح شهرها با همکاری شهرداری ها و حتی در روستاهای پرجمعیت با تکیه بر جنبه های آگاه سازی دینی و معرفتی از شهداء، حفظ بخشی از آثار بجا مانده از دفاع مقدس، نامگذاری خیابان ها، میادین، مدارس و دانشگاه ها بنام شهداء و ایثارگران البته با در نظر گرفتن جامع شناسی و روانشناسی تبلیغات، مورد توجه قرار داد.

ضمن آنکه ایجاد نمایشگاه و موزه ی دفاع مقدس برای تجمع و ارائه آثار مادی و معنوی بازگو کننده ی صحنه های مختلف از دفاع مقدس، از قبیل ارائه ی تجهیزات نظامی رزمندگان، هنرهای دستی آنان، پیشانی بندها، عکس و پوستر، دست نوشته ها، کتب و اشعار، ساخت ماکت از صحنه های نبرد ، نقشه ی عملیات ها و بسیاری موارد دیگر، به لحاظ عینی و ملموس بودن می تواند بسیار آموزنده و نتیجه بخش باشد.