متفاوت ترین نخل‌برداری در بافق

نخل‌برداری دربافق از سایر نخل‌برداری‌ها متفاوت تر است ، این مراسم عصر امروز ۱۳ محرم سه ‌روز بعد از عاشورا برگزار شد. 

اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر متفاوت ترین نخل‌برداری در بافق

به گزارش خبرنگاران گروه فرهنگ، هنر و رسانه گزارش خبر، کی از رسوم و آیین‌های مردم بافق در ایام سوگواری ماه محرم، نخل‌برداری است که هر چند به صورت کم و بیش در دیگر شهرهای استان از جمله تفت نیز برگزار می‌شود ولی یک تفاوت عمده با آنها دارد و این که مراسم نخل‌برداری در این شهرها در ظهر عاشورا برگزار می‌شود ولی در بافق، سه ‌روز بعد از عاشورا یعنی روز سیزدهم محرم انجام ‌می‌گیرد.

در حال حاضر مراسم نخل‌برداری در چهار ‌منطقه از شهر انجام می‌گیرد،

نخل که در باورهای مردمی نمادی از تابوت امام‌حسین(ع) است، در آستان مقدس امام‌زاده عبدالله(ع) در هنگام غروب و قبل از نماز مغرب و عشاء روز سیزدهم محرم یعنی ساعاتی که براساس روایات تاریخی پیکر حضرت اباعبدالله(ع) دفن شده است، برداشته می‌شود ولی در سه منطقه دیگر شهر این مراسم بعد از نماز مغرب و عشاء انجام می‌شود.

معمولاً‌ لحظاتی قبل از نخل‌برداری، آنهایی که نذر و نیتی در طول سال داشته‌اند، نذرشان را ادا می‌کنند که این کار با توزیع نقل، نخود و کشمش یا قربانی‌ کردن گوسفند در مقابل نخل انجام می‌شود و سپس جوانان شهر به زیر نخل رفته و آن را در حرکتی هماهنگ از زمین بلند کرده و به روی دستان خود در محل حمل می‌کنند.

کنگره‌های دور نخل که معمولاً 72 عدد و به تعداد شهدای کربلاست و به صورت سرو و مخروطی ‌شکل هستند، بیانگر جاودانگی حیات شهد‌است چرا که درخت سرو نیز به عنوان نماد آزادگی شناخته می‌شود.

از طرفی بزرگ بودن نخل نیز کنایه‌ای از درخت خرماست که از برگ آن(حصیر) به عنوان تنها وسیله برای تشییع شهدای صحرای کربلا است.

نخل به تعداد فرزندان حضرت علی(ع) که در کربلا شهید شدند، روی چهار پایه به تعداد شهدای بنی‌هاشم در کربلا بر 8 ستون استوار است و بسیاری از معانی و نمادهای دیگر نیز در ساخت آن رعایت می‌شود.

نخل را با پارچه ترمه که دارای طرح‌هایی از سرو خمیده است، مزین می‌کنند، چرا که قد همچون سرو شهدای کربلا ، نیز به خاطر ظلم بنی‌امیه خمیده شده ‌است.

در جلوی نخل به تعداد سرهای بریده در واقعه کربلا، 18 آیینه می گذارند آیینه چون نماد زندگی و زنده بودن و شفافیت است یعنی شهدای کربلا زنده‌اند و زندگی جدیدی را شروع کردند.

نکته دیگر این که برای بستن و آذین بندی نخل نیز از افراد معتقد و مذهبی و خیلی امام ‌حسینی(ع) دعوت می‌شود و معمولاً نیز این افتخار در خانواده‌ها به صورت آبا و اجدادی و در بین نسل‌های بعدی نیز باقی می‌ماند.

یکی از رسوم منحصر بفرد دیگر مردم بافق در عزاداری محرم مربوط به قبل از آیین نخل‌برداری است به نحوی که در ابتدا عٓلٓم وسط یا کنار حسینیه که پارچه‌هایی به آنها آویزان است را برمی‌دارند و سپس نخل‌برداری آغاز می‌شود.

عٓلٓم‌ها معمولاً در انواع مختلفی شامل علم و کُتَل و پرچم هستند ولی عٓلٓمی که در حسینیه‌ها گذاشته می‌شود و روز نخل‌برداری برداشته می‌شود، دایره‌وار، سه طبقه و دارای دو یا سه طوق آهنی است که به آنها پارچه‌ها آویزان شده است.

برخی می‌گویند این پارچه‌ها اصطلاحاً لباس اهدا شده‌ی حضرت جبرئیل به امام‌حسین(ع) است چرا که دشمن در روز عاشورا بدن امام‌حسین(ع) را عریان و خیمه‌ها را غارت کرد.

البته در طول حرکات نمایشی که به نشانه ارادت عزاداران به حضرت عباس(ع) توسط عٓلٓم‌بردار انجام می‌شود، افرادی نیز در اطراف وی، او را کمک و مراقبت می‌کنند تا نگذارند عٓلٓم کج شود.