نبرد غول های کشتی سازی

نبرد آمریکا و چین در صنعت کشتی سازی جهان /چین همچنان پیشتاز است

چین با ثبت و رزرو سه چهارم سفارشات کشتی سازی در سال 2024 در جهان پیشتاز است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر نبرد آمریکا و چین در صنعت کشتی سازی جهان /چین همچنان پیشتاز است

به گزارش خبرنگاران گروه اقتصاد گزارش خبر_بین الملل، مقامات چینی ارقامی را برای صنعت کشتی سازی در 9 ماه اول سال 2024 منتشر کردند و گزارش دادند که یاردهای آن ها بر سفارشات جدید تسلط یافته و رهبری جهانی خود را گسترش داده اند. این اعداد بدون شک احساسات رو به رشد جهانی علیه سلطه کشتی‌سازی چین و اعتراضات خاص گروه‌های تجاری در ایالات متحده و کانادا را تقویت خواهد کرد.

انجمن صنعت کشتی سازیملی چین (CANSI) گزارش داد: که یاردهای این کشور نزدیک به 75 درصد از کل سفارش های ثبت شده در سال 2024 یا در مجموع 87.11 میلیون دات وات را دریافت کرده اند. در این گزارش آمده است که با ادامه رشد تولید کشتی‌سازی چین، این حجم نسبت به سال 2023 نزدیک به 52 درصد افزایش یافته است. آنها محاسبه کردند که شرکت چینی اکنون 61.4 درصد از سفارشات جهانی ساخت نوساز یا در مجموع 193.3 میلیون دات وات را به خود اختصاص داده است.

این گزارش نشان می‌دهد که چین در حال حاضر در سفارشات ۱۴ مورد از ۱۸ نوع اصلی پروژه‌های کشتی‌سازی پیشرو است و بسیاری از یاردهای این کشور از اهداف سالانه خود فراتر رفته‌اند.

شرکت های بزرگ در حال اضافه کردن ظرفیت اضافی هستند که به چین کمک کرد تا تولید کشتی سازی خود را تا بیش از 18 درصد در 9 ماه اول سال 2024 افزایش دهد.

کشتی سازان چینی تاکنون 36.34 میلیون دات وات را در سال 2024 تکمیل کرده اند. گزارش‌های رسانه‌های چینی به زنجیره تامین تثبیت شده این کشور، توانایی تحویل کشتی‌ها به موقع و تلاش‌های کاهش هزینه اشاره می‌کنند.

با این حال، منتقدان به صنعت یارانه‌ای بسیار تحت کنترل دولت اشاره می‌کنند در حالی که معتقدند کشتی‌سازی تجاری برای حمایت از رشد سریع نیروی دریایی چین استفاده می‌شود. بیشتر کشتی‌سازی توسط شرکت‌های متعدد تحت کنترل شرکت کشتی‌سازی دولتی چین (CSSC) انجام می‌شود، شرکتی که تحت کنترل دولت است و در حال حرکت بیشتر برای تحکیم سلطه خود است.

اخیراً سازماندهی مجددی را برای جذب بیشتر شرکت تابعه خود در صنعت کشتی سازی چین اعلام کرده است. کره جنوبی مدت هاست که تنها رقیب مهم چین بوده است، اما داده های اخیر نشان می دهد که این کشور در حال سقوط است. اعداد ماه سپتامبر منتشر شده از تحقیقات کلارکسون نشان می دهد که یاردهای کره جنوبی تنها 12 درصد از سفارش های ثبت شده در ماه را تشکیل می دهند. حجم سفارش به طور کلی 25 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است، اما 90 کشتی با 65 فروند به چین و تنها 14 فروند به کره جنوبی قرارداد بسته شد.

چین سفارش 2.48 میلیون CGT را در مقابل فقط 340000 یارد کره ای دریافت کرد. کلارکسون محاسبه می کند که چین 55 درصد از کشتی سازی عقب مانده جهانی را در اختیار دارد در حالی که کره 26 درصد از سفارشات را دارد. ژاپن یک سوم دور است. دفتر بازرگانی ایالات متحده در حال بررسی شکایتی است که توسط مجموعه‌ای از اتحادیه‌ها از جمله کارگران فولاد ارائه شده است که از چین به دلیل اقدامات تجاری ناعادلانه و یارانه‌های دولتی برای این صنعت استناد می‌کند.

آنها از آمریکا می خواهند که بر کشتی های ساخت چین تعرفه وضع کند که گروه های تجاری در کانادا نیز این تعرفه را اعمال کردند. انجمن صنایع دریایی و کشتی سازی کانادا (CMISA) در پایان ماه اوت از دولت کانادا خواسته بود تا تعرفه 100 درصدی را بر کشتی های ساخت چین اعمال کند. مقامات چینی شکایت ایالات متحده را حمایت گرایی خوانده اند. آنها گفتند که مشکلات صنعت کشتی سازی ایالات متحده مشکلات طولانی مدت و بومی است که بسیار فراتر از رقابت با چین است.

نظرات شما ( 4 نظر )

کارشناس دریایی
در هند نیز کمک های دولتی به رشد صنعت کشتی سازی در حال انجام است.وزارت بنادر، کشتیرانی و آبراه‌های هند گفته که طرح صندوق توسعه دریایی هند به ارزش ۲۵ هزار کرور (نزدیک به سه میلیارد دلار آمریکا) پیشنهاد شده که به دنبال ارایه حمایت مالی بلندمدت با هزینه پایین برای تقویت کشتی‌سازی بومی است. حالا ما هستیم و سیاست های توسعه دریا محور و عمر ناوگان تجاری ملی بالای 20 سال و ... جلسات و بیانیه ها و همایش ها و صندوق توسعه صنایع دریایی که پولی برای مشارکت در این توسعه ندارد. به قول شاعر به عمل کار برآید به سخنرانی نیست.
بازنشسته کشتی سازی
چین از هر روشی برای کمک به صنایع خود استفاده می کند و دادن یارانه به کشتی سازها یکی از این روش هاست در حالی که در داخل کشور حمایتی از این صنایع کلیدی و مادر دیده نمی شود و کشتیرانی ها داخلی هم به بهانه های مختلف سفارشات خود را به خارج کشور و از جمله همین چین ارائه می دهند و حتی حاضر نیستند بخش کوچکی از سفارشات خود را در راستای حمایت از تولید داخل به کشتی سازهای وطنی بدهند.
بازنشسته کشتی سازی
چین برای تصاحب بازار کشتی دست به هر روشی می زند و دولت چین تمام قد از آن پشتیبانی می کند که ارائه سوبسید به این صنعت گوشه کوچکی از این حمایت است. ولی متاسفانه موضوع در داخل کشور به گونه ای دیگر است و نه تنها خبری از حمایت نیست و کشتیرانی های داخلی هم با بهانه های مختلف سفارشات خود را به کشورهای دیگه و از جمله همین چین می دهند تا کمکی به شکوفایی آنها و نابودی صنعت داخلی کرده باشند.
کارشناس دریایی
با سلام، ضمن آنکه عنوان خبر هیچ سنخیتی با متن خبر ندارد و متبلور از ذهن مترجم بوده، درمتن خبر، جمله " توانایی تحویل کشتی‌ها به موقع و تلاش‌های کاهش هزینه" را برجسته و های لایت کرده اید که شیطنت مترجم برای تخریب کشتی سازیهای داخلی را می رساند درحالیکه متن خبر گویای استفاده از سوبسید و امتیازات دولتی در چین برای تصاحب بازار سفارشات کشتی سازی است و برای مقابله با این سیاست نا عادلانه دولت چین، از طرف اتحادیه های کارگری در ایالات متحده و کانادا، شکایتی طرح شده که در حال پیگیری می باشد.