عملیات ایمن سازی مسیرهای دریایی

شروع خارج سازی مغروقه ها از مناطق پر خطر دریایی

فعالیت های صورت گرفته در دو بخش خارج سازی مغروقه ها با شناسایی و اولویت بندی و لایروبی مسیرها با انجام مطالعات هیدورگرافی صورت گرفته است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر شروع خارج سازی مغروقه ها از مناطق پر خطر دریایی

به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر_دریا، حسین عباس نژاد با تشریح الزامات ایمنی دریانوردی در پهنه آبی این استان اظهار کرد: مهم ترین و حساس ترین موضوع در حوزه تأمین ایمنی دریانوردی در مسیرهای دریایی انجام به موقع عملیات های لایروبی در مسیرهای دریایی پس از پایش و اولویت بندی و مطالعات لازم است.

عباس نژاد ادامه داد: اداره کل بنادر هرمزگان به منظور ارتقا ایمنی دریانوردی اقدام به خارج سازی هفت فروند مغروقه از آب های استان کرده که پس از شناسایی و اولویت بندی مکان مغروقه ها و ارزیابی ریسک آن ها، با هزینه ای بالغ بر ۴۵۰ میلیارد ریال این مهم آغاز و تا کنون پنج فروند آن از مناطق پرخطر خارج شده است.

وی گفت: هیدروگرافی دوره ای مناطق دریایی بنادر مسافری شهید ذاکری قشم، بندر مسافری شهید حقانی، بندر هرمز، شیب دراز، کند الو، جاسک، سیریک، شهید باهنر، خلیج فارس، نخل ناخدا، لارک، لنگه و بندر شهید رجایی به طور مداوم انجام می گیرد.

عباس نژاد افزود: این اداره کل هم چنین در راستای اهتمام در ایجاد بستری امن برای دریانوردان و کشتی های در حال تردد به صورت دوره ای پس از ارزیابی، پایش و مطالعات جانبی، اقدام به هیدروگرافی در مسیرهای حساس دریایی استان کرده است.

وی بیان کرد: مسافت دریایی یادشده با عملیات هیدروگرافی بالغ بر ۱۵ هزار کیلومتر به ارزش ۱۶۵ میلیارد ریال به صورت سالانه این مهم را انجام و نتایج در راستای دقیق نقشه های دریایی کاغذی و الکترونیکی بسیار بااهمیت تلقی می شود.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در بخش دیگری به تأسیس بندر جدید خمیر در منطقه راهبردی خور خوران اشاره کرد و گفت: با توجه به تعدد حوادث و سوانح دریایی مانند به گل نشستن شناورها در این منطقه، الزامات ایمنی با حساسیت بیشتری دنبال شده است.

وی انجام عملیات هیدروگرافی مسیر بین بندر خمیر و باسعیدو در قشم را با هزینه ای بالغ بر ۴۰ میلیارد را اقدامی مهم از بعد کاهش سوانح دانست و افزود: پس از احداث، لایروبی و بویه گذاری کانال دسترسی به بندر خمیر، این اداره کل عملیات هیدروگرافی و تعیین مسیرهای دریایی جدید با مبدا بندر خمیر را در دستور کار قرار داد.

به گفته عباس نژاد؛ لایروبی بندر شهید باهنر با حجم تقریبی ۳۵۰ هزار متر مکعب، لایروبی بندر شیو در غرب استان هرمزگان با هزینه ای بالغ بر ۲۷۶ میلیارد ریال و با حجم تقریبی ۸۰ هزار متر مکعب از دیگر اقدامات انجام شده با هدف تأمین عمق مناسب انجام گرفته است.

وی، لایروبی بندر قدیم خمیر و ایجاد حوضچه آرامش در آن بندر با هزینه ای بالغ بر ۶۹ میلیارد ریال و حجم تقریبی ۲۸ هزار و ۸۰۰ متر مکعب و لایروبی بندر شهید رجایی با هزینه ای بالغ بر ۲۷۶ میلیارد ریال و با حجم تقریبی ۲ میلیون متر مکعب را بخش دیگری از مهم ترین اقدامات در راستای دستیابی به عمق مورد نیاز عنوان کرد.