2065 تناقض در انتخاب رمانی تخیلی یا داستانی فلسفی

کتاب 2065 تناقض در انتخاب یک رمان فلسفی عمیق و پرکشش که شما را در کنار یک داستان جذاب با حوزه های مختلف علوم شناختی و میان رشته ای آشنا می کند.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر 2065 تناقض در انتخاب رمانی تخیلی یا داستانی فلسفی

به گزارش خبرگزاری گزارش خبر،کتاب 2065 تناقض در انتخاب یک رمان فلسفی عمیق و پرکشش که شما را در کنار یک داستان جذاب با حوزه های مختلف علوم شناختی و میان رشته ای آشنا می کند.

کتاب 2065 تناقض در انتخاب، کتابی است که این روزها نامش بر سر زبانهاست و اهل کتاب کم و بیش در مورد آن صحبت می کنند، برخی به شدت آن را تحسین کرده و برخی دیگر، آن را اثری قابل ستایش نمی دانند.

اما آنچه بیشتر در مورد این کتاب برجسته است، تفاوت برداشت ها از کتاب 2065 بوده، که در این مطلب به توضیح و شرح آن می پردازیم. کتاب 2065 تناقض در انتخاب با عنوان یک رمان فسلفی معرفی شده، انتظار اغلب خوانندگان ایرانی، از نویسندگان فارسی، داستان هایی است که بیشتر وزن ادبی دارند و گاه که لغت فسلفی به کتابی اضافه می شود به دنبال کلماتی پرطمطراق، وزین و فلسفه ای از جنس قدیم و کهن هستیم.

در خوانش ابتدایی کتاب باید گفت اگر در انتظار چنین متنی هستید مایوس خواهید شد و این کتاب فاقد چنین ویژگیهایی است.

اما آیا این موضوع نشان از نقص کتاب دارد؟ باید گفت خیر، زیرا به زعم نگارنده این متن، این اثر یک رمان علمی با رویکرد فلسفه نوین است که با کلماتی ساده و روان بیان شده و به زعم پیچیدگی های نهفته در آن، نویسنده تلاش کرده با ادبیاتی امروزی و ساده مفاهیم پیچیده علوم میان رشته ای را بیان و به خواننده منتقل کند.

از این رو کتاب 2065 تناقض در انتخاب نه یک اثر علمی تخیلی بلکه یک داستان واقعیت گرا و مبتنی بر علم است که با ظرافت بر روی یک داستان پرکشش که در آینده ای نه چندان دور اتفاق میفتد استوار شده و خواننده را با خود همراه می کند.

داستان کتاب 2065

داستان کتاب 2065 همان طور که از اسمش مشخص است، در سال 2065 آغاز می شود. کتاب از سفر نویسنده به سرزمینی تحت کنترل نمادین هوش مصنوعی شروع و با اتفاقاتی پیش بینی نشده ادامه می یابد. در فصلهای ابتدایی شما چیز عجیب و خارق العاده ای نمی خوانید، و در فصل دوم احساس می کنید که با یک داستان غم انگیز روبرو هستید. شاید اگر غرق در داستان شوید، فراموش کنید که در حال خوانش مفاهیم عمیقی چون انتخاب طبیعی و الگوریتم طبیعت هستید، چیزی که نویسنده آنرا در فصلهای بعد به الگوریتم ساخته دست بشر گره می زند و تعریف می کند که بقا بر اساس انتخاب مناسب ترین، هرچند نا عادلانه در هزاران سال اتفاق افتاده است.

داستان کتاب گره خورده با سرنوشت کودکی است به نام اِما که درگیر بیماری سختی ست که تصمیم گیری درباره درمان یا مرگش تناقضاتی در ذهن ایجاد می کند. انتخاب بین گزینه درست یا اخلاقی موضوعی که شالوده کتاب را تشکیل می دهد. و در موقعیتهای مختلف دیده می شود.

در فصل های بعدی کتاب نویسنده پیچیدگی های جدیدی را به داستان اضافه می کند، خواننده در موقعیتی خود را دربین رباتهایی که توسط هوش مصنوعی کنترل می شوند میابد. جایی که تلاقی بین منطق ماشینی و احساس و شهود انسانی قرار می گیرد. نکته جالب توجه اینجاست که شاید این کتاب نقدی بر تسلط هوش مصنوعی باشد، اما می بینیم که با ظرافتی مثال زدنی، نویسنده به خطاهای ذهنی انسان و اشتباهات و تعصباتش اشاره می کند.

بخش های عمیق و فلسفی کتاب را می توان در دیالوگ های دو شخصیت کتاب، یعنی راوی و ادگار که یک بازپرس مبتنی بر هوش مصنوعی است، یافت. جایی که شما با انواعی از استعاره های علمی، به خصوص در حوزه های نوین روانشناسی و جامعه شناسی برخورد می کنید. در همین جاست که تفاوت بین خواننده حرفه ای و عمیق با کسی که صرفا داستانی را برای سرگرمی می خواند مشخص می شود. زیرا ممکن است خواننده غیرحرفه ای که با مفاهیم عمیق روانشناسی آشنا نیست درکی از گفتگوها نداشته و آنرا اضافه بداند.

کتاب در هر فصل شما را با رویدادی هیجان انگیز روبرو می کند و در نهایت پایانی غیر قابل پیش بینی در کتاب نوید ادامه داستان در جلدهای بعدی را می دهد.

شخصیت های کتاب

شخصیت های کتاب شاید زیاد و پرتعداد نباشد، ولی به خوبی شخصیت پردازی شده است. شما با کاراکترهایی چون خود راوی، متئو پدر اِما، که یک دانشمند علوم شناختی است، ماریان مادر اِما کارمند دولت، ادگار بازپرس پلیس، آروی یک هکر حرفه ای و خود اِما مواجه می شوید. اما نکته قابل ذکر پیچیدگی هایی است که شخصیت هر کدام را تا انتهای کتاب، غیر قابل پیش بینی می کند و شاید نویسنده در نظر دارد این سیال بودن شخصیت و غیرقابل پیش بینی بودن را به نوعی به تصویر بکشد.

متن پشت جلد کتاب 2065 تناقض در انتخاب

آن پلنگی که از بالای شاخه‌های یک درخت، درحالی که دم آویزانش را تکان می‌دهد و فکر می‌کند که آیا غزالی را که از دور دست دیده و یا بویش به مشامش رسیده را شکار کند و یا آنکه هنوز آنقدر گرسنه نیست که انرژیش را هدر دهد و ترجیح به ادامه تماشای منظره می‌دهد، در عمل در حال تصمیم گیریست.

اینکه غزال ماده، بچه‌هایی هم دارد یا نه، خارج از حیطه‌ی تصمیم پلنگ است. شکار غزال در هر صورت برای پلنگ کاری غیر اخلاقی نیست. پلنگ فقط به درست یا غلط بودن تصمیم، به لحاظ میزان ریسک به پاداش فکر می‌کند، چون اگر در تعقیب و گریز موفق نشود، ممکن است جان خود را به دلیل مصرف منابع در رقابت با محیط و رقیبانش، از دست بدهد.

ما انسان‌ها از وقتی کلمات را خلق کردیم برای هر رفتاری، علاوه بر درست یا غلط بودن آن، اخلاق را هم به میان کشیدیم. ممکن است تصمیم درست باشد اما اخلاقی نباشد و در مقابل شاید تصمیمی اخلاقی باشد اما نادرست.

اما چه چیزی این محدوده اخلاق، درستی یا نادرستی را مشخص می‌کند؟ آیا ما باید وزن بیشتری برای درست بودن تصمیم در نظر بگیریم یا اخلاقی بودن آن؟ آیا فرهنگ، ایدئولوژی یا حکومت‌ها می‌توانند مرز اخلاقی بودن یا درست بودن تصمیم‌ها را مشخص کنند؟

من پیشنهاد می‌کنم این کتاب را دوبار بخوانید. یکبار داستان را دنبال کنید و بار دیگر جدای از فضا و زمانِ داستان، به فلسفه‌ی اخلاق تصمیم‌گیری در هر موقعیتی توجه کنید.

شاید تمام موقعیتها، مکانها، نامها و وقایع این داستان خیالی باشند. اما ما با یک واقعیت انکار ناشدنی در این داستان روبرو هستیم.

درباره نویسنده کتاب 2065

کتاب 2065 تناقض در انتخاب توسط وحید زارعی تالیف و روانه بازار نشر شده است. با جستجویی در اینترنت به وب سایتی رسیدیم که نشان از فعالیت های نویسنده تحت عنوان پروژه دیگرگونه دارد که شامل مطالبی در حوزه توسعه فردی و مقالات آموزشی و معرفی کتابهای این حوزه است.

در کل می توان گفت کتاب 2065 تناقض در انتخاب یک اثر متمایز و بدیع در بازار نشر ایران است که می تواند مورد توجه علاقه مندان به رمان های فلسفی و علوم شناختی و میان رشته ای قرار گیرد.