به گزارش پایگاه تخصصی تحلیلی سرمایه نگر، گروه بهمن به عنوان اولین شرکت خودروساز خصوصی شناخته میشود که برخلاف دیگر شرکتها ساختار آن به صورت هلدینگ است و چندین شرکت در بخشهای مختلف را مدیریت و راهبری میکند.
گروه بهمن با مشارکت شرکتهای معبتر خارجی، انواع خودروهای سواری، کار و تجاری و موتورسیکلت را تولید و مونتاژ میکند و به نوعی زنجیره نسبتا کامل در فضای خودرو و قطعات را در اختیار دارد.
این شرکت در سه سایت تولیدی در تهران، قزوین و تبریز با ظرفیت 80 هزار دستگاه انواع خودرو و فضایی به وسعت 5 میلیون مترمربع مشغول به تولید محصولاتی است که در زمره خودروهای با کیفیت و ایمن طبقهبندی میشوند.
اشتغالزایی مهمترین نقطه قوت این شرکت پس از سکانداری آن به دست بخش خصوصی محسوب میشود که طی سالهای گذشته با افزایش 100 درصدی همراه بوده و هم اکنون بالغ بر 7500 نفر در این مجموعه مشغول به فعالیت هستند. کسب رتبه 41 از میان 100 شرکت برتر کشور، سیاستگذاری برای افزایش تولید و تنوع سبد محصولات با تاکید بر حوزه دانش بنیان و داخلیسازی، افزایش بهرهوری و توسعه اشتغال از جمله گامهایی است که این شرکت را از سایر شرکتها متمایز کرده است.
گروه بهمن از نظر عملیاتی و مالی نیز وضعیت مطلوبی دارد و صورتهای مالی این شرکت سیگنالهای مثبتی را برای سهامداران و سرمایه گذاران مخابره میکند. بر اساس صورتهای مالی دوره 9 ماهه منتهی به آذر سال 1403 این شرکت موفق به شناسایی 44 هزار میلیارد ریال سود خالص شد که نسبت به همین مدت از سال قبل رشد قابل توجه 66 درصدی را نشان میدهد.
هر چند که گروه بهمن را به عنوان یک شرکت سرمایه گذار در حوزه خودرو میشناسند اما؛ در صنایعی همچون املاک و نفت، گاز و پتروشیمی نیز حضور دارد تا بدین شکل ضمن تنوع بخشی به سبد سرمایهگذاریهای خود، ریسکهای صنعت خودرو که دولت به شدت دست روی آن گذاشته را به نحوی کاهش و پوشش دهد.
یکی از شرکتهای مطرح در سبد سرمایه گذاریها، شرکت بهمن موتور است که با سرمایه 68 هزار میلیارد ریالی و با نماد "بهمن" در صف عرضه اولیه در بازار سهام کشور قرار گرفته و با بهبود وضعیت این بازار، گروه بهمن میتواند با فروش و عرضه سهام این شرکت به سود قابل توجهی دست یابد.
در خصوص شرکت بهمن موتور لازم به ذکر است که از سال ۱۳۷۸ با همکاری مشترک شرکت مزدا، تولید انواع سواری مزدا را آغاز کرد و سه سال بعد، طی انعقاد قراردادی با میتسوبیسشی موتورز ژاپن زمینه تولید انواع خودرو در شرکت فراهم گردید اما؛ با شروع تحریمها این همکاریها به حاشیه رفت و شرکتهای معتبر دیگری جایگزین آن شدند.
در دهه 80 گروه بهمن با تولید خودروهای سواری مزدا3 و دو دیفرانسیل (SUV) و ون به بازار خودروهای دو دیفرانسیل و ون وارد شد و سپس خودروی وانت تک کابین و دوکابین کاپرا را به بازار عرضه کرد.
در سال ۱۳۹۲ مرکز بهمن موتور به عنوان شرکت بهمن موتور مستقل گردید و یک سال بعد، با هدفگذاری افزایش ساخت داخلی خودرو، وانت کارا را تولید کرد و موفق به دریافت گواهینامه اشتهار ۳ ستاره جایزه ملی کیفیت خودرو از سازمان ملی استاندارد ایران شد.
محصولات شرکت بهمن موتور شامل خودروهای سواری ریسپکت، دیگنیتی و فیدلیتی و خودروهای تجاری اینرودز و کاپرا است که در سال 1403 خودروهای 9G ، Capra B ، Capra U و فیدیلیتی پرستیژ را به بازار عرضه و به عنوان یکی از خودروسازان برتر کشور، خط تولید رباتیک بدنه فیدلیتی را راه اندازی کرد که استفاده از ورقهای با ضخامت استاندارد، تقویتی در نقاط الزم و نقاط جوش استاندارد در تولید بدنه فیدلیتی سبب ایجاد مقاومت بالای آن شد.
این شرکت جهت اجرای طرحهای توسعهای نسبت به خریداری زمینهای مجاور کارخانه در سنوات گذشته اقدام و مرکز تحقیقات با هدف افزایش داخلیسازی و طراحی پلتفرمهای داخلی را راه اندازی کرده است.
شرکت بهمن موتور در 9 ماهه گذشته از سال جاری 459 دستگاه وانت، 18،121 دستگاه خودروی سواری و 917 دستگاه ون باری تولید کرده تا مجموع تولیدات به 19،497 دستگاه خودرو برسد. از این میزان تولید، 21،218 دستگاه به فروش رسیده که در این بین، فروش 1،680 دستگاه خودروی وارداتی نیز به چشم میخورد. پیش بینی میشود در 3 ماهه زمستان بیش از 12،530 دستگاه خودروی دیگر تولید و 14،579 دستگاه به فروش شرکت افزوده شود.
در مجموع، بررسی وضعیت گروه بهمن نشان میدهد که با وجود مسائل و مشکلات فراوان از جمله مدیریت دولتی، قیمتگذاری دستوری و تحریمها که در صنعت خودرو وجود دارد، برنامهها و استراتژی قابل توجهی جهت توسعه فعالیتها و افزایش سهم بازار تدوین شده و به اجرا درآمده و قصد دارد با تولید و فروش محصولات جدید در شرکتهای فرعی روند رو به رشد کنونی را تسریع کند. همچنین از نظر عملکرد مالی نیز وضعیت مطلوب مشاهده میشود و بر خلاف خودروسازان مطرح کشور، سودده بوده و زیانی را متوجه صنعت و اقتصاد کشور نمیکند.