عملیات ذخیره‌سازی سوخت

هنگ‌کنگ به شبکه جهانی ذخیره‌سازی LNG می‌پیوندد


مقامات هنگ‌کنگ از راه‌اندازی عملیات ذخیره‌سازی برای سوخت‌رسانی به کشتی‌های LNG استقبال کرده‌اند، اقدامی که این بندر را در رقابت با بنادر مهم منطقه‌ای مانند سنگاپور و شانگهای قرار می‌دهد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر هنگ‌کنگ به شبکه جهانی ذخیره‌سازی LNG می‌پیوندد

به گزارش گروه صنعت و تجارت _پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت، آغاز عملیات بانکرینگ LNG در هنگ‌کنگ شرکت انرژی کونلون، تحت کنترل پتروچاینا، نخستین عملیات رسمی بانکرینگ LNG را در ۱۴ فوریه در لنگرگاه جنوبی چونگ چاو هنگ‌کنگ انجام داد. در این عملیات، کشتی پناهگاهی این شرکت در کنار کشتی Aquamarine ZIM (با ظرفیت ۸۱,۶۸۱ DWT) قرار گرفت و ۲,۲۰۰ تن LNG با دمای بسیار پایین راطی یک عملیات هفت‌ساعته بارگیری کرد.

این کشتی ۷,۰۰۰ TEU که اخیراً از کارخانه کشتی‌سازی تحویل گرفته شده، در مسیر خاور دور به دریای مدیترانه فعالیت می‌کند. طبق گزارش‌ها، بانکرینگ در هنگ‌کنگ نیازهای سوختی این کشتی را برای کل سفر تأمین می‌کند.

قابلیت‌های پیشرفته ذخیره‌سازی LNG شرکت انرژی کونلون خدمات بانکرینگ خود را از طریق یک کشتی مخصوص ارائه می‌دهد که مجهز به دو مخزن بار مستقل نوع C با ظرفیت ۸,۵۰۰ متر مکعب است.

این خدمات شامل ذخیره‌سازی سرد، گاززدایی و بانکرینگ ال ان جی در یک فرآیند یک‌مرحله‌ای سفارشی است. در اواخر ژانویه، یک عملیات آزمایشی بانکرینگ نیز با کشتی دیگری از همین کلاس، ZIM Amber، انجام شد.

مقامات بندر هنگ‌کنگ هدف‌گذاری کرده‌اند که تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۲۰۰,۰۰۰ تن سوخت سبز ذخیره‌سازی شود.

بر اساس داده‌های پتروچاینا، این شرکت تا پایان سال ۲۰۲۴ نزدیک به ۱۵.۸ میلیارد مترمکعب گاز را به هنگ‌کنگ عرضه خواهد کرد.

گسترش سریع زیرساخت‌های ال ان جی دریایی هنگ‌کنگ اکنون به شبکه جهانی ۱۰۰ بندر ذخیره‌سازی LNG پیوسته است، در حالی که بسیاری از بنادر اصلی کشتیرانی نیز به این قابلیت مجهز شده‌اند. طبق گزارش گروه تجاری SEA-LNG، زیرساخت‌های ذخیره‌سازی برای پشتیبانی از LNG به عنوان سوخت دریایی به‌سرعت در حال توسعه است.

در حال حاضر، ال ان جی در96 بندر به کشتی‌ها تحویل داده می‌شود و ۵۵ بندر دیگر در حال سرمایه‌گذاری و توسعه عملیات ذخیره‌سازی ال ان جی هستند. همچنین، ناوگان کشتی‌های پناهگاهی در حال رشد است.

بر اساس گزارش DNV، تعداد کشتی‌های تدارکاتی از تنها ۶ فروند در سال ۲۰۱۹ به ۶۵ فروند در حال حاضر افزایش یافته است و ۱۶ کشتی دیگر در دست سفارش قرار دارند. اروپا و آسیا هرکدام حدود یک‌سوم این ناوگان را در اختیار دارند، در حالی که قاره آمریکا با ۱۷ درصد در جایگاه سوم قرار دارد. در سطح جهانی، بیش از ۶۵۰ کشتی با سوخت LNG در حال خدمت هستند و انتظار می‌رود این تعداد تا سال ۲۰۳۳ دو برابر شود.

نتیجه‌گیری

افزودن قابلیت ذخیره‌سازی ال ان جی در هنگ‌کنگ یک نقطه عطف مهم در توسعه پایدار و رقابت‌پذیری این بندر به شمار می‌رود. با رشد ناوگان کشتی‌های LNG و افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های بانکرینگ، هنگ‌کنگ خود را به‌عنوان یکی از مراکز کلیدی تأمین سوخت دریایی در منطقه معرفی می‌کند.