وزیر ارتباطات در نشست مدیران پستی سراسر کشور:

شرط ارزشمند تحول در پست، رسیدن منافع آن به مردم است/ لزوم پیوستن مجموعه پست به ابر دولت

وزیر ارتباطات در نشست مدیران پستی سراسر کشور، با تأکید بر اینکه حمایت از طرح‌های تحول‌آفرین زمانی ارزشمند است که منافع آن به مردم برسد، خواستار استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود برای افزایش رضایت عمومی، کاهش مراجعات حضوری و ارتقای کیفیت خدمات پستی شد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر شرط ارزشمند تحول در پست، رسیدن منافع آن به مردم است/ لزوم پیوستن مجموعه پست به ابر دولت

به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت خبرگزاری گزارش خبر، سید ستار هاشمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ صبح امروز (دوشنبه 12 خرداد ماه 1404) در نشستی با حضور مدیران پستی سراسر کشور، پس از شنیدن گزارش مدیرعامل شرکت ملی پست و چند تن از مدیران این شرکت که به بیان مسائل و چالش‌های این حوزه پرداختند، گفت: مجموعه شرکت ملی پست با همراهی و مدیریت شما بر این مجموعه در مسیر خوبی قرار گرفته است.

انتخاب مدیرعامل از بدنه پست برای تقویت انگیزه و اعتماد عمومی

هاشمی با تأکید بر این‌که شرکت ملی پست را بخشی از خانواده وزارت ارتباطات می‌داند، افزود: انتخاب مدیرعامل از درون بدنه این شرکت، با هدف تقویت انگیزه، استفاده از ظرفیت‌های موجود و تحقق شعار «ما می‌توانیم» صورت گرفت؛ اقدامی که می‌تواند رضایت عمومی و اعتماد بیشتر مردم را در پی داشته باشد.

وی ادامه داد: امیدوارم این حرکت رو به جلو با شتاب ادامه یابد چرا که جایگاه این شرکت به ویژه پس از رشد تجارت الکترونیک در جامعه شاخص بوده و می‌تواند با تکیه بر این اعتماد، نقش آفرینی کند.

هاشمی بهترین ملاک ارزیابی را قضاوت و رضایت مردم برشمرد و گفت: طبق آمار ارائه شده، مردم به پست اعتماد دارند و باید این روند ارتقا یابد.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های دولت الکترونیک و ابر دولت

وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های زیرساختی موجود، خواستار بهره‌برداری حداکثری از آن‌ها به‌ویژه در حوزه زیرساخت‌ها ابری شد و گفت: در ماده ۱۰۷ قانون برنامه هفتم پیشرفت، موضوع «ابر دولت» مطرح شده تا فعالیت‌های جزیره‌ای یکپارچه شود. با توجه به اینکه مسئولیت این زیرساخت با وزارت ارتباطات است، انتظار داریم شرکت‌ها به‌جای ایجاد مراکز داده مجزا در استان‌ها، از این بستر مشترک استفاده کنند.

نقش پست در تحقق «زندگی هوشمند»

هاشمی با اشاره به شعار محوری وزارت ارتباطات با عنوان «ارتباطات پایدار امروز، زندگی هوشمند فردا» گفت: پست به‌عنوان یکی از بسترهای مهم ارتباطی کشور باید از ظرفیت‌های هوشمندسازی برای کاهش مراجعات حضوری و ارتقای کیفیت خدمات استفاده کند.

وی تبلور این شعار را در مجموعه پستی کشور، «هوشمندسازی کدپستی» دانست و با اشاره به تاکیدات رئیس جمهوری مبنی بر به سامان رسیدن این رسالت با به سرانجام رساندن پروژه ملی «جی‌نف» گفت: تعامل خوب و سازنده پست با سازمان ثبت اسناد و املاک در دوره جدید ارزشمند بوده و می‌تواند به بهره‌وری و پرهیز از موازی‌کاری و کاهش هزینه ها به‌خصوص در بحث تهیه نقشه و پارسل بندی کمک شایانی کند که در صورت به سامان رسیدن آن، زمینه هوشمندسازی و ارائه خدمات با کیفیت به مردم را فراهم کند.

سند راهبردی پست باید اجرایی شود

وزیر ارتباطات، تدوین سند راهبردی شرکت ملی پست را اقدامی امیدبخش خواند و تصریح کرد: این سند نباید صرفاً جنبه نمایشی داشته باشد، بلکه باید مبنای عمل قرار گیرد و اقدامات مطابق با آن پیگیری شود.

او همچنین بر اهمیت اجرا و تداوم پیگیری‌ها تأکید کرد و گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری، آنچه اهمیت دارد، اجرا و پیگیری مستمر است؛ لذا انتظار داریم اقدامات شرکت پست بر اساس این سند صورت گیرد.

نگاه راهبردی به نیروی انسانی

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درخواست جذب نیرو، تصریح کرد: نیروی انسانی سرمایه ارزشمند ماست، اما جذب نیرو باید با مطالعه استانداردهای جهانی و بر اساس سرانه مرسولات و بهره‌وری صورت گیرد؛ در غیر این‌صورت انباشت نیرو، خود به معضل تبدیل خواهد شد.

وی افزود: اگر در مقایسه با الگوهای جهانی نیاز واقعی وجود داشته باشد، از جذب نیرو حمایت می‌کنیم، ولی در بسیاری موارد، توانمندسازی نیروی انسانی اولویت دارد.

ضرورت نهایی شدن اساسنامه شرکت ملی پست

وزیر ارتباطات خواستار تسریع در نهایی‌سازی اساسنامه شرکت ملی پست شد و گفت: زمان زیادی از این موضوع گذشته و باید با بهره‌گیری از مشاوران داخلی یا بین‌المللی، اساسنامه‌ای منطبق با سیاست‌های وزارت و اقتضائات روز تهیه و تصویب شود.

او در پایان، بر استمرار جلسات مستقیم با مدیران پستی تأکید کرد و گفت: این جلسات فرصتی برای بیان بی‌واسطه اقدامات، موانع و نیازهای حوزه پست است تا بر اساس آن، تصمیم‌های حمایتی متناسب اتخاذ شود و منافع آن به مردم برسد.

تاکید مدیرعامل پست بر توسعه خدمات و عبور از چالش‌ها

پیش از سخنان وزیر، محمد احمدی، مدیرعامل شرکت ملی پست ایران، با بیان اهداف برگزاری همایش مدیران، به تشریح برنامه‌های سال جاری این شرکت به‌ویژه در زمینه اجرای پروژه ملی «جی‌نف» و توسعه تعاملات بین‌سازمانی پرداخت.

او با قدردانی از حمایت‌های وزیر ارتباطات، گفت: باور داریم مسیر توسعه و خدمت‌رسانی محدود نیست و با عبور از چالش‌ها و تلاش مضاعف، فصل جدیدی از خدمات به مردم آغاز خواهد شد.

احمدی همچنین خاطرنشان کرد: مدیران و تصمیم‌سازان شرکت در این همایش، با افق برنامه توسعه آشنا شدند و انتظار می‌رود با توجه به این افق، وظایف و سیاست‌های شرکت به‌خوبی اجرا شود.